Ringkasan Minggu ke 3

Januari 5, 2010 at 2:12 pm Tinggalkan komen

MENCARI FAKTA

 Rujukan dan Sumber Asas

  • Akhbar sebagai sumber
  • Rujukan editorial
  • Rujukan Biografi
  • Indeks, Diges dan Abstrak
  • Statistik (Jabatan Perangkaan)
  • Laporan penyelidikan
  • Rujukan perundangan & kehakiman
  • Dokumen kerajaan etc

Pusat Pengajian Media dan Komunikasi

Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan

Universiti Kebangsaan Malaysia

SKKC3133 Penulisan Editorial dan Komentar

Ringkasan Minggu Ke 3

(Bahagian 1)

RAYUAN EDITORIAL

Pengenalan

Ada dua strategi utama untuk membawa perubahan kepada kepercayaan, sikap, dan

tingkah laku, yang menarik perhatian para penyelidik sains tingkah laku strategi itu ialah :

i) Penggunaan penyertaan yang aktif, dan

ii) Penggunaan komunikasi pembujukan

Strategi pertama ialah penyertaan aktif.

membawa perubahan melalui rangsangan

pemerhatian tingkah laku orang lain. Ia adalah di luar skop kuliah ini.

Strategi pertama memberi tumpuan untuk

(stimuli) seperti interaksi dengan orang lain atauStrategi kedua ialah penggunaan komunikasi pembujukan.

penyertaan aktif, di mana seseorang mendapat maklumat melalui pemerhatian orang,

benda, dan kepastian dalam keadaan yang lebih kurang neutral, maklumat dalam

komunikasi pembujukan biasanya dipandang sebagai di lihat luar dan sebagai sesuatu yang

direkacipta untuk memanipulasi dan mempengaruhi seseorang pembaca atau pendengar.

Seseorang penulis editorial, misalnya tidak dapat melindungi tujuan pembujukan

manipulasinya apabila beliau menilai rekod buruk majlis bandaraya atau lembaga bandaran.

Oleh kerana komunikasi pembujukan sentiasa dilihat sebagai satu strategi penting untuk

mempengaruhi orang, terutama melalui media massa, ia menarik perhatian para sarjana

dan pengamal media sejak sekian lama. Pada hakikatnya, banyak daripada cetusan untuk

Berbanding dengan

2

penyelidikan yang terkawal dalam bidang ini datang daripada

Research Program

arahan ahli psikologi dan penyelidik pembujukan Carl I. Hovland.

Yale Communication(Program Penyelidikan Komunikasi) dalam tahun 1950an di bawahPendekatan Program Yale

Program penyelidikan empirikal yale ini berkisar kepada tema: Siapa berkata apa kepada

siapa dengan kesan apa?

Tumpuan mereka kepada mesej (lisan dan tulisan) sebagai rangsangan kepada perubahan

sikap atau pendapat menjadikan pendekatan Yale penting kepada pembujuk media.

Pendekatan Yale meletakkan pembolehubah yang mempengaruhi penerimaan hujah

pembujukan kepada empat kategori:

i) Sumber komunikasi

ii) Ciri-ciri mesej yang membujuk

iii) Kebolehbujukan khalayak dan individu yang membentuk sesuatu khalayak

iv) Reaksi khalayak kepada komunikasi

Kuliah ini akan memberi tumpuan kepada ciri-ciri mesej sahaja, di mana yang lain akan

dibincangkan kemudian.

Pendekatan Yale menjelaskan ada empat langkah atau proses yang menentukan

sejauhmana seseorang akan dibujuk oleh sesuatu komunikasi. Kesan kepada sesuatu

mesej pembujukan yang diberikan, bergantung kepada sejauhmana sesuatu komunikasi itu

dibaca, difahami, diterima dan diingati. Implikasinya ialah kesan sesuatu editorial akhbar

atau komentari penyiaran dimediasi oleh apa yang penyelidik sains sosial gelar sebagai

.

perhatian, pemahaman, penerimaan (atau mengalah)

dan

ingatan.Akal budi menyatakan bahawa sesuatu mesej itu mesti didengar dan dibaca dan

difahami. Sebelum ia boleh menjadi membujuk, teknik untuk mencapai darjah perhatian dan

pemahaman yang diperlukan untuk menjelaskan sesuatu isu awam yang kompleks adalah

sesuatu perkara lain. Tanpa kefahaman sedemikian, sudah pasti, tidak mungkin ada

penerimaan atau perubahan sikap iaitu matlamat yang diharapkan. Tumpuan kuliah ini ialah

terhadap berbagai proses yang menentukan sejauhmana seseorang akan dipujuk oleh

komunikasi tulisan atau lisan dan berbagai ciri kandungan mesej yang diujikaji oleh

3

penyelidik tingkah laku sejak beberapa tahun dalam usaha untuk menentukan impak

sesuatu mesej yang membujuk.

Perhatian dan Pemahaman

Dapatkan perhatian pembaca dan pendengar. Ini adalah langkah pertama untuk memecah

tembok pertahanan mereka. Seseorang pembujuk perlu memecahkan tembok motivasi ini

sebelum dapat menggunakan tekniknya. Terdapat banyak bukti bahawa penulis editorial

akhbar mungkin menghadapi lebih banyak kesukaran untuk mendapat perhatian yang

diperlukan berbanding dengan pengulas penyiaran.

Pengulas televisyen boleh menggunakan tekanan bunyi, lampu, dan warna; unsur

kontras dan perubahan; daya tarikan pergerakan melalui tanda-tanda, non-verbal,

kesemuanya boleh menarik perhatian. Penulis editorial akhbar mungkin terpaksa

bergantung kepada faktor luaran seperti saiz sesuatu tajuk berita, huruf besar, penggunaan

italik, saiz huruf, atau kepanjangan sesuatu editorial untuk menggunakan faktor-faktor

intensif dan kontras. Penulis editorial tidak boleh menggunakan langsung pergerakan.

Pengulangan, bagaimanapun boleh digunakan daya tarikan sama ada oleh komentar

akhbar dan penyiaran. Ada dua faedah pengulangan:

i) Suatu rangsangan (tulisan dan lisan) yang diulang mempunyai peluang yang

lebih baik untuk menarik pembaca dan pendengar pada ketika apabila

perhatiannya sedang menurun, dan

ii) Pengulangan meningkatkan sensitivity pembaca atau pendengar atau

kesedaran kepada rangsangan.

Ada berbagai faktor dalaman dan penentu perhatian yang didapati agak tekal dari

individu ke individu. Sesetengah topik atau isu, misalnya, suatu ancaman terus kepada

kehilangan keselamatan, adalah begitu penting. Ia segera menarik perhatian. Sesetengah

berita kejadian yang berkaitan dengan konflik, drama, dan suspense boleh menarik

perhatian sesuatu khalayak.

Sesuatu kejadian atau isu-isu yang ganjil boleh menarik perhatian pembaca dan

pendengar keperluan kepada resolusi, penyelesaian atau perimbangan mungkin

menyebabkan meningkatnya perhatian kepada sesuatu isu apabila ketidakseimbangan itu

4

mungkin menjadi tidak boleh diterima secara psikologikal. Hampir juga boleh menjadi suatu

daya penarik kerana khalayak tertarik kepada bahan seperti itu dalam usaha untuk

melarikan diri daripada ketakutan, kekecewaan dan

Walaupun khalayak memberi perhatian kepada mesej, perhatian demikian mungkin

tidak berguna jika tujuan komunikasi tidak difahami sepenuhnya. Organisasi yang lemah,

misalnya mungkin merosakkan keberkesanan sesuatu mesej, menjadikannya tidak difahami.

Buku-buku teks menekankan betapa pentingnya organisasi terhadap pemahaman. Berbagai

penyelidikan empirikal menyokong konsep susunan ini. Kesan daripada susunan

penyampaian hujah di dalam sesuatu mesej yang diberikan terhadap impak pembujukannya

akan dibincangkan kemudian di dalam kuliah ini.

Adalah penting bagi sesuatu mesej pembujukan mempunyai sesuatu untuk

diperkatakan, ia perlu mempunyai

komunikasi adalah juga penting. Adalah juga penting

supaya ia difahami.

Terdapat tanda-tanda yang menunjukkan bahawa kefahaman khalayak terhadap

sesuatu mesej berkaitan dengan bahan yang agak kompleks, mungkin menjadi masalah

kepada pengulas penyiaran berbanding dengan penulis editorial akhbar.

hostility ereka.kandungan iaitu perkara dalam sesuatu editorial atau, bagaimana mesej itu dipersembahkanPenerimaan dan Ingatan

Penerimaan mesej pembujukan merupakan pembolehubah yang paling banyak dikaji

berhubung dengan pembentukan sikap dan perubahan sikap. Walaupun penerimaan

(

kepadanya dan memahaminya – sejauhmana penerimaan tidak semestinya berhubung

secara positif kepada darjah resepsi.

Terdapat satu kajian yang klasik, yang diterimapakai oleh penyelidik lain dalam

bidang ini, mengkonsepkan sikap sebagai termasuk tiga jenis penerimaan:

i) Pematuhan (

acceptance) tidak boleh berlaku tanpa resepsi (reception) mesej – memberi perhatiancompliance)5

Pematuhan berlaku apabila seorang individu menerima suatu rayuan

pembujukan kerana ia berharap untuk mendapat reaksi yang positif dari

komunikator atau institusi yang diwakilinya.

ii) Identifikasi

Identifikasi berlaku apabila seseorang individu menerima suatu rayuan

pembujukan kerana beliau ingin mewujudkan atau menjaga apa yang digelar

oleh ahli psikologi sebagai “suatu hubungan kenal diri yang memuaskan”

satisfying defining relationship)

iii) Internalisasi

Internalisasi berlaku apabila seseorang individu menerima suatu rayuan

pembujukan kerana kandungan mesejnya selaras dengan nilai sistemnya.

Penulis editorial media jarang dapat pematuhan melalui rayuan pembujukan

ini.

Penulis editorial media lazimnya tidaklah begitu berkuasa. Jika penulis editorial

cukup menarik, besar kemungkinan pematuhannya mungkin melalui identifikasi. Jika penulis

editorial dilihat sebagai sumber yang cukup kredible (pakar dan objektif), kepatuhannya

adalah melalui proses internalisasi.

…bersambung

 

Entry filed under: Ringkasan Minggu ke 3, Uncategorized.

Ringkasan Minggu ke 2 Menungan

Tinggalkan komen

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Archives

Blog Stats

  • 3,438 hits

Pages