Kredibiliti Sumber

Mac 8, 2010 at 10:54 pm Tinggalkan komen

 

KREDIBILITI  EDITORIAL

KANDUNGAN

  • Persepsi itu Penting
  • Kredibiliti dan Pembujukan
  • Dimensi Kredibiliti
  • Kredibiliti dan Penggunaan Media
  • Kebolehpercayaan dan Kredibiliti
  • Kedayatarikan dan Kredibiliti
  • Kesamaan dan ketidaksamaan
  • Mengukuhkan Kredibiliti Sumber

 

PERSEPSI ADALAH PENTING

  • Antara  tugas penting akhbar ialah menegur tindakan orang lain jika orang lain berbuat salah;
  • Akhbar  tidak boleh membenarkan institusi itu dicemari kesalahan para anggotanya.

 

KREDIBILITI DAN PEMBUJUKAN

  • Pembujukan dicapai melalui perwatakan peribadi apabila ucapan disampaikan yg menyebabkan kita berfikir beliau kredible. Orang lebih mudah mempercayai orang baik – Aristotle;
  • Tiga ciri penting rayuan beretika:- i) perwatakan baik, ii) sense yg baik, iii) prehatin terhadap  kebajikan khalayak;
  • Kajian terkini menunjukkan pembentukan sikap dan perubahan sikap ke arah yg dikehendaki jika kredibiliti sumber tinggi;

 

KESUKARAN MENENTUKAN KREDIBILITI

  • Kredibiliti ialah satu set persepsi mengenai sesuatu sumber  yg dipegang oleh penerima sesuatu komunikasi;
  • Kredibiliti adalah satu pembolehubah yg penting dlm kajian pembujukan komunikasi.
  • Kredibiliti bukan satu ciri perwatakan individu- spt umur, jantina, atau satu set spt kedudukan sosio-ekonomi (ia mungkin antaranya);

 

DIMENSI KREBILITI

  • Kredibiliti sumber  terletak kepada tiga faktor: i) keselamatan, ii) kelayakan, iii) dynamisme;
  • Keselamatan atau kebolehpercayaan – faktor utama dlm komunikasi berbentuk task-oriented;
  • Dinamisme atau kegiatan am lebih dikaitkan dgn interaksi sosial;
  • Kelayakan atau pengalaman (authoritativeness).

 

KREDIBILITI DAN PENGGUNAAN SUMBER

  • Lima komponen penting media:

–      Media sendiri- vmedia cetak atau media penyiaran

–      Saluran – saluran yang paling kerap digunakan;

–      Kandungan berita- lengkap, berisi (tak remeh), benar, penekanan kpd orang atau kejadian

–      Bagaimana berita disampaikan- menarik atau membosankan

–      Sumber yg menyampai – kredible

KEBOLEHPERCAYAAN DAN KREDIBILITI

  • Hubungan antara mesej editorial atau  komentari  dilihat sebagai betul dari segi fakta dan bukti empiri dengan kebolehkepercayaan;
  • Ia bergantung kepada persepsi terhadap penulis editorial berkaitan apa yang ia tahu sebagai benar daningin menyapiakan kebenaran itu kepada khalayaknya;
  • Kredibiliti sumber  akhirnya bergantung kepada apa yang dipersepsikan sebagai kepakaran dan objektiviti.

KEDAYATARIKAN DAN KREDIBILITI

  • Kedayatarikan sumber – kesukaan, kesamaan;
  • Kesukaan – orang suka identify dgn sumber yg mempunyai kepercayaan yg sama;
  • Atau komunikator dipersepsikan sebagai sebagai “familiar” dan sama hinggakan penerima bersedia untuk menerima pendirian a
  • Atau pandangan yg diadvokasikan oleh komunikator

 

KESAMAAN DAN KETIDAKSAMAAN

  • Konsep kredibiliti:-
  • Kebolehpercayaan sumber, kepakaran, ketrampilan, kewibawaan, keyakinan;
  • Konsep kesamaan sumber-khalayak (berpendirian sama dari segi demografi, sikap, pengalaman, atau faktor personaliti);
  • Masalah dalam hubungan;
  • Siapa lebih dipercayai tuk bercakap mengenai politik dunia? Antara pemegang PhD dlm sains politik dgn pra-siswazah;
  • Pengaruh rakan sebaya lebih membujuk dlm soal lain; cth iklan bijirin utk kanak-kanak.

 

MENGUKUHKAN KREDIBILITI SUMBER

  • Berusaha meningkatkan kepakaran. Tingkatkan melalui sesi kritik dan bengkel;
  • Kepelbagaian dalam i) ramai dan  ii)seorang;
  • Berpendirian bebas– drp politik, perniagaan, bebas daripada tekanan kumpulan;
  • Berusaha supaya lebih objektif;
  • Berusaha supaya lebih konsisten;
  • Berusaha supaya lebih adil;
  • Berusaha supaya ikhlas (elak diperguna); keutamaan kepada kepentingan awam bukan kepentingan private;
  • Berusaha menjadi lebih berkemanusiaan – ketakutan, masalah, kekecewaan pembaca dan pendengar;
  • Berusaha menjadi lebih relevan;
  • Berusaha supaya menjadi lebih terbuka – forum pembaca;
  • Berusaha menjadi lebih dikenali – meletakkan nama penulis?;
  • Berusaha menjadi lebih profesional.

 

SUMBER

Stocipher, Bab 8

Entry filed under: Kredibiliti Sumber. Tags: .

Perkara yg perlu dielakkan

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Archives

Blog Stats

  • 3,076 hits

Pages


%d bloggers like this: